Friday, February 25, 2011

The older the better!

Hvorfor er folk så utrolig redd for alder?
Altfor mange av mine venniner får spasmer og fnatt av å fortelle hvor gamle de er, eller hvor gamle de blir. Og er det noen som har bursdag tidlig på året, så er det deres store trøst. "Fjooo, hun blir hvert fall 24 før meg!" (random alder utplukket). Når har egentlig alderen din noe å si på hvordan dagen din er, hvordan du er mot andre eller hvordan andre ser deg? Har det noe å si for deg om den du snakker med er 22, 28, 34 eller 46? Har det noe å si på hvor glad du er i denne personen? Har det noen ganger hendt at du har blitt mindre glad i et menneske bare fordi det ble eldre? Har du noen gang avfeid et mulig vennskap fordi personen var over en viss alder?

Sannsynligheten er ganske stor for at du svarte nei på alle spørsmålene over, og derfor lurer jeg på - hvorfor gi deg selv så mye kritikk og stress bare for at du blir eldre? Ja, HVER dag blir du en dag eldre (don't panic). Og sånn går det når man lever. Ingen andre rundt deg blir yngre, ingen andre blir eldre saktere, ingen kan gå tilbake. Det eneste de kan gjøre er å lyve om alderen og det er jo ikke akkurat pent.

Men i hvert fall, poenget mitt er - embrace your age. Seriøst, jenter (gutter), big deal å bli eldre da! Gees, let it go. :) Det er fint å være akkurat det man er, for dit kom man fordi man ble født akkurat da man skulle. Slutt å stresse over at "ånei, jeg er jo 28! skulle gjort ditten og datten! Hatt histen og pisten! Sikra meg tort og svie! Vært ferdig med heisann på degsann!" ... skjønner poenget? Det finnes ingen regler. Alle mennesker lever livet sitt forskjellig, noen utdanner seg andre ikke, noen gifter seg andre ikke. Noen får barn, andre ikke. Noen får 10 barn, andre to. Slutt å sette krav til deg selv og alderen din, for ingenting går lettere enn når man begynner å leve en dag av gangen og være takknemlig for de dagene man får fremfor å niholde på dagen før i håp om at den skal være ungdomskilden. For det er den ikke.

Jeg er selv utrolig mye mer lykkelig i dag enn jeg noen gang har vært. Jeg ønsker meg ikke til 19 eller 23 eller 26, jeg er glad i dag og i dag er jeg 27 år 331 dager gammel. And I feel fabulous. ;) 

Og til slutning; min kjære venninne Lisa har bursdag i dag. :) Lisa besøkte meg på sykehuset da jeg ble født og siden har vi vært the best of friends. Utrolig deilig å ha sånne venner som man slapper maks av med, som man ikke trenger å tvile på, som man vet er glad i en uansett og som man kan skravle timesvis med. Du har alltid vært og vil alltid være negerbolla mi. ;)

15 comments:

  1. Herlig post, kjære Muffin. Enig med deg. Jeg er glad i å bli eldre jeg, -for jeg får det jo bare bedre og bedre. Se for deg hvor bra vi får det når vi er 60 da, hvis det fortsetter sånn ;)Veldig glad i deg,- var så NICE å ta lunsj med deg i dag. Og sørstats-tur,- det er jeg HELT KLART med på. :)

    ReplyDelete
  2. Veldig koselig post!!
    Hurra for Lisa!

    Og alle er vi i vår beste alder :)

    ReplyDelete
  3. Du har SÅÅÅÅ rett, Mette! Det er jo ingenting man "må gjöre" i en viss alder - bortsett fra kanskje en legesjekk el. i en eller annen alder for å beholde förekortet... Jeg har alltid sett (og gjör det nok fremdeles) mye yngre ut enn det jeg er, så jeg har jo hatt mye moro med folks reaksjoner, når jeg forteller hvor gammel jeg er ;-). Men nå er det en 2-åring, som venter tante på bursdagsbesök og tante skal ha med seg en STOOOOR pakke til henne :-). Hun har iallefall ikke noe krise av alderen sin...!

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:51 PM

    Awww! Sjarm innlegg. Nope ingen grunn til å bekymre seg for å miste ungdomskilden. Man er hva man gjør seg til... eller noe i den duren (aldri vært rå på ordtak, men prøver meg nå alikevel...)

    Ha en nydelig helg, Muffin! :)

    ReplyDelete
  5. Helt enig!!! I loved this and you've got it spot on! We're never going to get younger, so if we're not happy with where we are now, we're never going to be happy for the rest of our lives! Hurray for where we are today, and hurray for loving the life we have! <3

    ReplyDelete
  6. Klapp for deg Mette, og for et nydelig innlegg! Du får sagt det på et artig og fin måte :) God helg kjære venn :)

    ReplyDelete
  7. Mette, du er vel skjønn! Det er uerstattelig med slike venner, venner som deg :D 28 år er vel ingen dårlig alder. Jeg kan love deg at det ikke er noen særlig forandring fra 27 ... TAKK for alt godt vi har hatt sammen fra din 2. eller 3. levedag til i dag. Gleder meg til fremtiden, som du garantert vil være i, for alt vi skal ha sammen. Fremtiden er lysere og herligere enn noen gang! SÅ glad i deg min kjære, kjære Mette:P

    By the way: synes muffins og negerbolle går bra sammen jeg ;P

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:20 AM

    I really Love this post! Thank you for such a great message. I couldn't agree with you more:) We waste such wonderful moments in life by worrying about such useless things. Here's to the good life - wherever we are!!:)
    Love, Verba

    ReplyDelete
  9. Susanne :D5:35 AM

    aner meg hvem som er inspirasjonen til den posten der gitt, hehe.. morsomt skrevet, mette er en kul 27 (28..?) åring;)

    ReplyDelete
  10. Kjempeartig skrevet mette! Åg skrattlo av den siste setningen... Negerbolla ja, det har du kalt lisa fra dere var ganske små, har du ikke...? hehe, morsomt!!

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:39 AM

    Utrolig godt skrevet!:) Jeg er ("bare") 23 enda, og mens de fleste jeg gikk på vgs sammen med er ferdig med skole, har kjøpt hus og har/planlegger unger, har jeg ikke engang har begynt på college enda, og ikke vil ha unger på minst fem år til. Jeg orker ikke å la meg stresse av den grunn, for jeg er sikker på at jeg har det minst like fint som dem:)

    ReplyDelete
  12. Loved this post, Mette!!! I would agree with you 100%. I always say, age is just a number...it doesn't matter what the number is, just how you feel/act. :-)

    ReplyDelete
  13. Godt skrevet... Kunne ikke vært mer enig!! Selv er jeg 27 og synes det er fantastisk, ville ikke vært i en annen alder.
    Jeg er stolt av å være meg selv, og synes litt synd på alle de der ute som er stresset over sin egen alder, og de som skulle ønske de var både eldre og yngre. Så grip dagen og nyt den... :)

    ReplyDelete
  14. Du er fantastisk med ord, det er underholdning fra ende til annen å lese innleggene dine :))

    Veldig enig med deg! -det viktige er ikke hvor gammel man er, men hvordan man lever livet akkurat her og nå :)

    ReplyDelete

I do love comments,
so thanks and thanks again (: